Good Practices
UC Leuven-Limburg (UC Limburg)
Sociaalagogisch Werk-Orthopedagogie en Lerarenopleiding
Doelgroep | De studenten SAW en de studenten Lerarenopleiding die wensen deel te nemen aan een activiteit die kadert in de Zuidwerking van de Katholieke Hogeschool Limburg. Deze studenten engageren zich deel te nemen aan het CDSL-project, waarvan er twee versies bestaan: de lange met een verblijf van 4 maanden, en de korte, die zich richt op studenten die deelnemen aan een inleefstage, waarbij er voorbereide projecten worden uitgevoerd. CDSL staat voor Community Development through Service Learning. Op dit ogenblik zijn de besprekingen bezig met het departement Gezondheidszorg, die ook zullen participeren. |
|
Activiteiten | Studenten die aan CDSL deelnemen bereiden zich voor in een departementsgrenzen overschrijdende module die in het eerste semester loopt. In het tweede semester verblijven ze in het Zuiden voor hun activiteiten. De studenten hebben vier opdrachten in het Zuiden. 1. Ze brengen hun professionele expertise mee - ze lopen stage in de projecten die de KHLim met de lokale partners organiseert. Het is zelfs zo dat ze op meerder plaatsen en in verschillende omgevingen aan de slag gaan. 2. De studenten doen in de voorbereidende module een actieonderzoek waarbij ze tegelijkertijd een specifiek project uitwerken dat ze eenmaal ter plaatse zullen uitvoeren. 3. De studenten nemen in het Zuiden deel aan gemeenschapsactiviteiten, wat vaak resulteert in het deelnemen aan activiteiten zoals awarenesscampagnes, organiseren van specifieke activiteiten, enz. 4. De studenten bespreken samen met de lokale partners in het Zuiden hun noden en hun oplossingen, en op basis van die analyse worden vervolgprojecten in het volgend jaar gedefinieerd. De studenten die deelnemen aan de korte versie bereiden eveneens een project voor dat ze ter plaatse in Marokko of Tanzania uitvoeren, naast hun werk tijdens de inleefstage. |
|
Overige | Op dit ogenblik wordt er gespecialiseerd in het domein 'Zorg in Onderwijs'. In de toekomst wordt dat uitgebreid In de voorbereidende module in het eerste semester komen studenten samen van verschillende opleidingen. Ze leren er met elkaar werken en er wordt geïnvesteerd in het voorbereiden op het verwerven van internationale competenties. Daarin zit leren samenwerken in teamverband, omgaan met culturen, taalvoorbereiding, het durven opnemen van engagementen in gemeenschapsopbouw en in het opnemen van actief burgerschap in hun engagement. Ze worden ook voorbereid op de verschillen in hun vakdomein zoals ze die zullen ervaren in het Zuiden. De projecten die de KHLim organiseert vinden plaats in Marokko en Tanzania (korte versie) en Zuid-Afrika, Congo en Suriname (lange versie). Er loopt ook een CDSL-project in Roemenië en er wordt gekeken of er in Ethiopië en Bolivië kan worden gewerkt In CDSL gaan we uit van de kennis, ervaring en reële noden van de lokale partners in het Zuiden. We gaan uit van hun sterktepunten en we versterken die. Dat creëert vertrouwen bij de partners, en een context van geloofwaardigheid voor onze studenten. De samenwerking gaat ook wederzijds, waarbij we de lokale partners naar België laten komen zodat ze kunnen zien waar de studenten vandaan komen en om inspiratie op te doen. Een erg speciaal aspect is dat de studenten niet enkel interdisciplinair als team werken. Door de gezamenlijke voorbereidingsmodule en de interdiscipliarire teams leren de studenten ook transdisciplinair werken. Dat uit zich ook in hun activiteiten in het Zuiden, en de afgestudeerde studenten getuigen dat dit specifieke resultaat heel erg verrijkend is. |
|
Taalvaardigheid |
||
een tekst schrijven in een andere taal | studenten krijgen van studenten leraenopleiding lessen in het Engels en frans | |
een vreemde taal spreken | Engels en Frans, speciale lessen die verzorgd worden door studenten lerarenopleiding BASO | |
gesproken tekst in een vreemde taal kunnen begrijpen | ||
een tekst geschreven in een andere taal begrijpen | ||
Interculturele competentie |
||
culturele zelfkennis EN | ||
culturele flexibiliteit | ||
culturele veerkracht | ||
culturele ontvankelijkheid | ||
culturele kennis | ||
culturele relationele competentie | ||
culturele communicatieve competentie | ||
culturele conflicthantering | ||
multiperspectiviteit | ||
Global engagement |
||
zich internationaal oriënteren | ||
een eigen mening vormen over maatschappelijke of internationale onderwerpen | ||
een eigen mening uiten over maatschappelijke of internationale onderwerpen | ||
maatschappelijke betrokkenheid tonen | ||
Persoonlijke groei |
||
zelfstandig functioneren | ||
samenwerken en netwerken | ||
zelfvertrouwen hebben | ||
zich flexibel opstellen | ||
andere perspectieven onderzoeken | ||
creativiteit tonen | ||
een duidelijk toekomstbeeld hebben | ||
zich handhaven in stressvolle situaties | ||
Internationale vakkennis |
||
zijn vakgebied in een internationale context kunnen plaatsen | ||
de cultuurgebondenheid van zijn discipline zien | ||
kennis hebben van de beroepsuitoefening in andere landen | ||
internationale organisaties relevant voor de discipline kennen |