Good Practices
UC Leuven-Limburg
Bachelor in Onderwijs, Lager Onderwijs
Doelgroep | Studenten derde opleidingsfase Bachelor in Onderwijs, Lager Onderwijs (verplicht onderdeel van de bachelorproef) | |
Activiteiten | Voorbereidende (kennis-)opdrachten, groepswerk, debat, nawerking (reflectie n.a.v. de lessen). Studenten houden een soort dagboek bij (schriftelijk). Vóór de start van alle lessen schrijven zij een visie en op het einde schrijven zij opnieuw een visie nadat alle inhouden verwerkt zijn en deze visie verder heeft kunnen 'rijpen' tijdens stages. | |
Overige | Tijdens de lessen wordt vooral divergent denken over het onderwijs in de 21e eeuw gestimuleerd aan de hand van internationale perspectieven (internationale maatschappelijke trends en uitdagingen voor onderwijs, vergelijken onderwijssystemen, Europese beleidskaders en standaarden) | |
Taalvaardigheid |
||
een tekst schrijven in een andere taal | ||
een vreemde taal spreken | ||
gesproken tekst in een vreemde taal kunnen begrijpen | ||
een tekst geschreven in een andere taal begrijpen | ||
Interculturele competentie |
||
culturele zelfkennis EN | ||
culturele flexibiliteit | ||
culturele veerkracht | ||
culturele ontvankelijkheid | ||
culturele kennis | ||
culturele relationele competentie | ||
culturele communicatieve competentie | ||
culturele conflicthantering | ||
multiperspectiviteit | ||
Global engagement |
||
zich internationaal oriënteren | ||
een eigen mening vormen over maatschappelijke of internationale onderwerpen | ||
een eigen mening uiten over maatschappelijke of internationale onderwerpen | ||
maatschappelijke betrokkenheid tonen | ||
Persoonlijke groei |
||
zelfstandig functioneren | ||
samenwerken en netwerken | ||
zelfvertrouwen hebben | ||
zich flexibel opstellen | ||
andere perspectieven onderzoeken | ||
creativiteit tonen | ||
een duidelijk toekomstbeeld hebben | ||
zich handhaven in stressvolle situaties | ||
Internationale vakkennis |
||
zijn vakgebied in een internationale context kunnen plaatsen | ||
de cultuurgebondenheid van zijn discipline zien | ||
kennis hebben van de beroepsuitoefening in andere landen | ||
internationale organisaties relevant voor de discipline kennen |