Good Practices
GROEP T - Leuven Education College
lerarenopleiding
Doelgroep | Studenten van de lerarenopleiding (kleuter - lager - secundair) | |
Activiteiten | 'groept@dewereld' is een project waarbij alle laatstejaarsstudenten in kleine teams min. 1 week over de grens moeten gaan tijdens het laatste semester. Tijdens het 1e semester dienen zij een projectgroep te vormen en een school over de grens te zoeken. Daar zullen ze de volledige cyclus voor actieonderzoek moeten realiseren. Voorbereidingen hiertoe gebeuren al tijdens het eerste semester: - inleidend hoorcollege - workshops rond actieonderzoek - school vinden, afspraken maken en schoolfiche indienen - literatuurstudie, actiegerichte onderzoeksvraag definiëren, hypothese formuleren en concept voor interventieplan uitwerken - projectaanvraag opstellen en bespreken met tutor - projectplan opstellen en bespreken met tutor Tijdens het tweede semester trekt elke projectgroep dan min. 1 week over de grens om er in een school het eigenlijke actieonderzoek uit te voeren. Dat start met het hanteren van de vooraf uitgewerkte onderzoeksmethodieken (observatie, enquête, interview), gevolgd door interpretatie van de verzamelde data, finetunen van interventieplan om tenslotte de interventie effectief te realiseren én nadien terug te blikken, te evalueren (door opnieuw de onderzoeksmethodieken te hanteren) en te reflecteren - de projectconclusie dient dan voor de examenzittijd van juni te worden ingediend - afsluitende evaluatie: elke projectgroep presenteert zijn projectrealisatie voor duo's van tutoren en voor een andere projectgroep die ook die projectconclusie moet gelezen hebben en vooraf een aantal vragen moet voorbereid hebben - peer assessment online teneinde appreciatie te kennen van de projectleden |
|
Overige | Alles verloopt via een specifieke Toledo-stek waarop iedere projectgroep een blog krijgt. | |
Taalvaardigheid |
||
een tekst schrijven in een andere taal | ||
een vreemde taal spreken | ||
gesproken tekst in een vreemde taal kunnen begrijpen | ||
een tekst geschreven in een andere taal begrijpen | ||
Interculturele competentie |
||
culturele zelfkennis EN | ||
culturele flexibiliteit | ||
culturele veerkracht | ||
culturele ontvankelijkheid | ||
culturele kennis | ||
culturele relationele competentie | ||
culturele communicatieve competentie | ||
culturele conflicthantering | ||
multiperspectiviteit | ||
Global engagement |
||
zich internationaal oriënteren | ||
een eigen mening vormen over maatschappelijke of internationale onderwerpen | ||
een eigen mening uiten over maatschappelijke of internationale onderwerpen | ||
maatschappelijke betrokkenheid tonen | ||
Persoonlijke groei |
||
zelfstandig functioneren | ||
samenwerken en netwerken | ||
zelfvertrouwen hebben | ||
zich flexibel opstellen | ||
andere perspectieven onderzoeken | ||
creativiteit tonen | ||
een duidelijk toekomstbeeld hebben | ||
zich handhaven in stressvolle situaties | ||
Internationale vakkennis |
||
zijn vakgebied in een internationale context kunnen plaatsen | ||
de cultuurgebondenheid van zijn discipline zien | ||
kennis hebben van de beroepsuitoefening in andere landen | ||
internationale organisaties relevant voor de discipline kennen |